Sunday, April 4, 2010

Ny høvding i byen

Allerede under mit første ophold i Wau blev jeg inviteret på en noget special oplevelse, som jeg da gerne vil dele med jer.

Min kollega, Mariana, kommer fra en mindre landsby 40 min. kørsel udenfor Wau. I Abushaka, som landsbyen hedder, var det åbenbart blevet tid for den gamle høvding at gå på pension og give plads til en yngre model - som nu stadig langtfra var nogen vårhare.

Valget af en ny høvding skulle jo selvfølgelig fejres (Jeg skal da lige nævne at stillingen som høvding er en politisk stilling og den nye høvding var derfor udpeget af guvernøren!), og det blev det sørme også. 3 dages fest med gæster fra nær og fjern – mindre kan ikke gøre det.

Mange forskellige stammer var tilstede og de fleste klædt i traditionelt tøj og dansende non-stop i 3 døgn.

Mariana, hendes søstre og jeg tog derud søndag efter gudstjeneste (og nej, jeg har ikke set lyset og er blevet troende – sikkert takket være gode solbriller, så jeg ventede blot på at de andre skulle blive færdige). Det var sidste dag af festen og folk var godt trætte, men vi ville nu alligevel ud og kigge lidt på tingene.

Den nye høvding havde valgt at klæde sig modsat sit folk og kom i jakkesæt, slips og en fin vandrestok – helt ung var han jo ikke. Han havde vist ikke helt vænnet sig til jobbet og de mange opgaver der følger med såsom at stille op til billeder med nysgerrige kawaajas (ja, det kalder de os hvide mennesker her) – så jeg måtte nøjes med et billede sammen med Wau County Kommisær, en meget karismatisk mand der præsenterede sig som ”frihedskæmper” og nu valgt af folket til at varetage deres interesser. Hvordan han er blevet valgt eftersom der jo ikke har været demokratiske valg i 24 år i Sudan, ja, det valgte jeg så ikke at spørger nærmere ind til. Nej, sådan noget spørger man ikke en frihedskæmper om! Og nu var jeg jo der heller ikke for at diskutere politik men nærmere for at få en på opleveren en søndag eftermiddag – og for at transportere så mange kvinder og børn som muligt med tilbage til Wau .


No comments: